Brandweerdekking Venray moet beter

Branden ontwikkelen zich dynamisch, zijn onvoorspelbaar en altijd potentieel gevaarlijk. Natuurlijk zijn maatregelen zoals rookmelders bijzonder nuttig. Maar evenzeer is de tijd van belang die de brandweer nodig heeft om ter plaatse te komen en te kunnen starten met de brandbestrijding: de redding van mens en dier, het voorkomen van verdere uitbreiding en het blussen. Niet voor niets zijn de opkomsttijden wettelijk genormeerd.

Venray beschikt over een goed uitgerust, opgeleid, geoefend en gemotiveerd brandweerkorps. Tijdens kantooruren is er bezetting op de brandweerkazerne in Venray prima en zijn de wettelijke normtijden voor het grootste deel (circa 80 % op tijd) haalbaar. ’s Avonds, ’s nachts en in het weekend (driekwart van de tijd) is de kazerne echter onbemand en is het voor onzevrijwilligers nog maar in minder dan 10% van de situaties mogelijk om binnen de wettelijke normtijden bij de brand te komen.

Voor VVD Venray is dat een onaanvaardbare situatie die, mocht zich een noodlottige brand voordoen, ook niet te verantwoorden is.

Daar komt bij dat Venray financieel al jaren juist meer dan gemiddeld bijdraagt aan de afdeling brandweer van de Veiligheidsregio Noord Limburg. In ruil daarvoor zouden de inwoners van Venray toch op z’n minst een met de andere gemeenten vergelijkbarebrandweerdekking mogen verwachten. Toch is dat niet het geval.

Helaas heeft een motie van VVD Venray om in Venray (net als in andere Noord Limburgse gemeentes) te streven naar een dekking van minimaal 50%, het niet gehaald. Wij vinden dat onbegrijpelijk en zullen blijven pleiten voor een (brand)veiliger Venray.

Harrie van Oosterhout
VVD Venray