Borden in het centrum

Ons eigentijdse centrum, de sfeervolle winkelstraten en de pleinen met overal gezellige terrasjes geeft de gastvrijheid van onze gemeente weer. Ook afgelopen weekend was er weer volop gezelligheid.
De vrijheid om rond te struinen, te genieten en elkaar te ontmoeten is iets dat iedereen graag ervaart, maar nog altijd word je in het centrum regelmatig opgeschrikt door passerende en haastende fietsers en scooters. Het centrum is voor sommigen toch de ‘kortste weg’ naar de andere kant van Venray.

De sfeer in het centrum wordt bepaald door de beleving, maar als je niet vrij kunt rondlopen verandert deze beleving. Is het wel gewenst dat we op moeten letten of dat we, de kinderen of de obers niet van hun sokken worden gereden?

In delen van het centrum is er een fietsverbod voor fietsers en scooters. Maar waar exact is door de onduidelijke bebording via “herhalingsborden” voor velen een raadsel. Wat ik mij dan afvraag is: kan dit niet duidelijker en met minder borden zodat het overzichtelijker wordt? En moet je het überhaupt willen dat er in het centrum gefietst wordt? En als je dan regels opstelt en borden neerzet; en het werkt in de praktijk niet of niet voldoende, dan is het ook nodig om te handhaven. Want nu doet iedereen maar wat. Het zou goed zijn als dit onderwerp opnieuw besproken wordt met de winkeliers, horeca en bewoners, om ervoor te zorgen dat Venray een sfeervol en veilig centrum blijft.