Boodschappen doen, shoppen of uitgaan?

Women shopping

Binnenkort buigt de gemeenteraad zich over het supermarktbeleid.  Wethouder Loonen, zijn “deskundigen” en de reeds in Venray gevestigde supermarkten vinden dat er genoeg supermarkten zijn. Wanneer een supermarkt wil verhuizen mag dat alleen naar het centrum omdat dit ons koopcentrum zal redden!  Het huidige vestigingsbeleid gaat nog verder, alleen supermarkten in het centrum of in de drie wijkwinkelcentra en geen uni-locaties.

VVD Venray vindt dat we afscheid moeten nemen van het huidige (achterkamertjes?) beleid en dat de gemeente zich moet beperken tot haar eigenlijke rol; het omgevingsplan (bestemmingsplan). Bijna niemand snapt het huidige supermarktbeleid inmiddels meer. Daarnaast is er ook al vaker van afgeweken. Waarom wel een uni-locatie voor Jan Linders en AH, waarom niet voor een nieuwe supermarkt op de locatie Toverbal, in de Brabander of bijvoorbeeld aan de Zuidsingel?  VVD Venray wil alle ondernemers en branches gelijke kansen bieden en zo het ondernemen stimuleren.  Wie een winkel wil starten moet daarbij zo weinig mogelijk belemmeringen ondervinden. Waarom zouden we de ondernemer die zijn ondernemingsrisico neemt afwijzen? Meer concurrentie zal voor de consument ook voordelen bieden.

Is de komst van een nieuwe supermarkt in het centrum de redding voor ons kernwinkelgebied? Natuurlijk niet!

Daarvoor is veel meer nodig. Laten we in plaats van een vestigingsbeleid voor supermarkten een Centrum Masterplan opstellen waarin we echt nieuw kwaliteits- en stimuleringsbeleid voor het centrum ontwikkelen. Dan gaan we zien of we in de toekomst in ons centrum voornamelijk boodschappen doen, gaan shoppen of zullen uitgaan.