Betrek de jeugd bij Coronabeleid!

foto: Suus van Dijk

Eén van de groepen die het bijzonder moet ontgelden tijdens de Coronapandemie is de jeugd. Deze groep blijkt weliswaar minder kwetsbaar voor de directe lichamelijke gevolgen van een besmetting, maar zijn niet minder slachtoffer van de maatregelen dan de rest van de bevolking.

Daarbij komt dan ook nog eens dat er door beleidsmakers continu beslissingen worden genomen voor de jeugd en over wat ze wel en niet mogen. Uiteraard geldt dit ook voor andere groepen in de bevolking, maar deze zijn vaak wel vertegenwoordigd door organisaties die voor ze opkomen.

Wij werden hierop gewezen door Suus van Dijk (18). Suus woont in Oostrum en wil graag iets doen voor de gemeenschap. Uit interesse voor de politiek in Venray woonde ze daarom de afgelopen fractievergadering van VVD Venray bij.

Volgens Suus is de jeugd wel degelijk bezig met het onderwerp. Er wordt onderling veel over gediscussieerd. Ze voelen zich verantwoordelijk en hebben ideeën over hoe ze veilig samen dingen kunnen ondernemen.

Het is helemaal niet fijn als je continu onder het vergrootglas ligt of aangewezen wordt als oorzaak van nieuwe besmettingen, terwijl de meeste jonge Nederlanders heel verantwoordelijk en volgens de richtlijnen met de regels omgaan. Uiteraard zijn er een paar die de grenzen opzoeken en misschien wel overtreden, maar die heb je ook bij de ouderen.

VVD Venray is het hiermee eens en stelt het college vragen om de jeugd meer te betrekken bij het lokale Coronabeleid en we hopen dat de landelijke overheid dit voorbeeld volgt!