Beter ten halve gekeerd…

Loading Docks Export Concept

Afgelopen dinsdag was de raadsavond over de plannen van het college met betrekking tot het natuurgebied de Spurkt bij de Loobeek. We zijn geïnformeerd over de geschiedenis en hebben veel data gekregen, maar de politieke en maatschappelijke discussie moet nog gevoerd worden. De afweging is duidelijk; moet een mooi stuk natuur in Venray plaatsmaken voor een nieuw te bouwen industrieterrein op grond van economische motieven?

Uiteraard zijn wij als VVD Venray voor het faciliteren en stimuleren van ons eigen Midden- en Kleinbedrijf. Maar wij zijn nog niet overtuigd dat juist deze sector gaat profiteren of groeien van de beoogde ontwikkelingen. We zien een groot risico dat de Spurkt het toneel gaat worden van grote logistieke hallen die weliswaar voor wat werkgelegenheid zouden gaan zorgen, maar dan met name in het lagere segment. Deze banen zouden dan voor een groot deel ingevuld worden door seizoensarbeiders (waar we mogelijk niet voldoende fatsoenlijke huisvesting voor hebben). Niks ten nadele van deze sector, maar is het project dan nog wel de zware tol op de natuur waard?

Ook bij de locatie zelf zetten wij de nodige vraagtekens. Is dit nou de enige plek waar nog uitbreiding mogelijk is in Venray? Wij hebben geen idee naar welke alternatieven het College heeft gekeken. Als de Spurkt echt de enige overgebleven plek is, zou dat mogelijk een sterker argument kunnen zijn voor de tégenstanders van het project.

De Spurkt is al een paar jaar geleden door het College aangewezen als de beoogde plek voor een industrieterrein, dus onze wethouder zal mogelijk aangeven dat we eerder hadden kunnen reageren. Dat is ook zo. Wij draaien het echter liever om. Als bestuurder ben je ook verantwoordelijk om tijdig de maatschappelijke discussie te voeren en onderzoek te doen naar draagvlak. Als nu te elfder ure zou blijken dat de Spurkt destijds een foute keuze was, kunnen we de beslissing nu nog herzien. Beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald.

Uiteraard is Venray door haar ligging aantrekkelijk voor de logistieke sector, juist daarom moeten we vol inzetten op de maak- en kennisindustrie om de balans te zoeken. Daarnáást is er altijd plek voor innoverende en duurzame initiatieven in de logistiek, maar niet ten koste van alles.

Wij horen graag hoe jij denkt over de plannen van ons college!