Afvalperikelen

British Alleyway Bins

Alle gemeenten worstelen met het vraagstuk afval, hoe gaat scheiden optimaal? Met de beste service tegen een scherpe prijs? In 2020 besloot de gemeenteraad dat onze afvalinzameling in 2022 gaat veranderen. VVD Venray stemde als enige tegen. Wij vonden dat eerst de communicatie en begeleiding van burgers moest verbeteren. VVD Venray wilde ook meer tijd om alternatieven, zoals nascheiding door de afvalverwerker, te onderzoeken.

In Venray blijft veel hetzelfde. Alleen de PMD (plastic, metaal, drankenpakken) inzamelstations bij supermarkten en in de dorpen verdwijnen.  In plaats daarvan verzamelt elke burger dit afval straks thuis in speciale “gratis” zakken. Tweewekelijks wordt het opgehaald. Aan lantarenpalen komen daarvoor ophanghaken voor de zakken. Ook GFT+E (groente, fruit, tuinafval en etensresten) wordt voortaan “gratis” opgehaald. De rest van de tarieven moet worden verhoogd om de eerdergenoemde diensten “gratis” te maken. Goedkoper wordt het zeker niet. Vooral voor kleinbehuisden (zonder tuin) en flatbewoners wordt het een uitdaging om het huisvuil in de eigen woning op te slaan.

De gemeente antwoordt op vragen van VVD Venray dat de nieuwe methode ook in 7 referentiegemeenten met succes wordt toegepast. Theo Swinkels ging op onderzoek en wat blijkt? De meeste van de genoemde referentiegemeenten hebben kleinere kernen met minder hoogbouw. Daarnaast hebben ze allemaal wél één of meer extra voorzieningen voor flatbewoners. Ook 6 andere grotere woonkernen hebben extra voorzieningen voor kleinbehuisden/flatbewoners. De gemeente vergelijkt hier dus appelen met peren. Wij vragen de gemeente om hier nog eens goed naar te kijken. Zodat we voor Venray straks echt de beste service gaan krijgen tegen een scherpe prijs