Afspraak is afspraak

Close ostrich bird in nature

Er was eens … De Spurkt. Een voor Venray belangrijk plan dat aan alle randvoorwaarden leek te gaan voldoen. Voor Venrayse ondernemers, ook voor kennis- en maakindustrie, we hielden zelf invloed op welke bedrijven zich konden vestigen en keurige inpassing in het groen. Goed voor de werkgelegenheid én de natuur. Dit hebben we al jaren geleden zo afgesproken in de gemeenteraad. Dus VVD Venray was klaar om te tekenen.

Toch hebben we voor de zekerheid het door ons college uitgewerkte plan tegen het licht gehouden. Dat was behoorlijk schrikken: al de belangrijke randvoorwaarden verdwenen als sneeuw voor de zon. Op het CDA na verloren alle partijen hun vertrouwen in het plan dat vervolgens van de agenda werd gehaald. Samen met een aantal andere partijen spraken wij onze treurnis uit over het hele proces.

Maar nu dan? VVD Venray heeft geprobeerd het voorstel te repareren met mooie kleine kavels, max 2 ha. Helaas zonder succes. Het College wil de beslissing uitstellen voor onbepaalde tijd. Maar dan weet voorlopig niemand waar die aan toe is. De Venrayse ondernemers die willen uitbreiden voorop. Wat zijn de juridische gevolgen? Ook inwoners en Greenport moeten weten waar ze aan toe zijn. VVD Venray wil daarom snel duidelijkheid. Deze puinhoop achter ons laten. Door de zure appel heen.

Daarom gaan wij niet akkoord met de struisvogelpolitiek van het College en het CDA om nog een paar jaar dit dossier in achterkamertjes bij te kneden. Wij willen de situatie nú open en transparant bespreken in de raad, een beslissing nemen en snel aan de slag voor het doel wat we met elkaar voor ogen hadden; een mooi, groen industrieterrein voor de Venrayse ondernemers. Afspraak is afspraak.